Accounts Immediately Sold Out, Get to Know the New Method of M-Banking Thieves
0
Accounts Immediately Sold Out, Get to Know the New Method of M-Banking Thieves
Photo: Infographics / WA Fraudsters are Rising, Draining Accounts, Kominfo Reveals Their Methods / Ilham Restu
HOLIDAY NEWS - In this digital era, mobile banking or familiarly called M-Banking provides easy services for customers to carry out transactions. However, behind this convenience, it turns out there are risks that customers should be aware of so they don't become victims of burglary.
The M-Banking application is often a target for thieves to steal personal data, fraud or phishing. To avoid this, here are things that M-banking customers can do, quoted from the official website of the Financial Services Authority:
1. Do not share your access code/Personal Identification Number (PIN) with other people
2. Not recording and storing the access code/personal SMS banking number in a place where other people can easily find out
3. Check the transaction carefully before confirming the transaction to be executed
4. Every time you make a transaction, wait a few moments until you receive a response back on the transaction
5. For each transaction, customers will receive a notification message regarding the transaction in the form of SMS or email which will be stored in the inbox. Carefully check the contents of the notification and immediately contact the bank if there are suspicious transactions
6. If you feel that someone else knows, immediately change your PIN
7. If the GSM SIM Card is lost, stolen, or transferred to another party, immediately notify the nearest bank branch or immediately report it to the bank's call center
8. Be careful with applications on the internet that are spam or malware that might be able to steal personal data and misuse it in the future
9. Do not carry out internet transactions in public places such as internet cafes, free WIFI, because our data has the potential to be stolen by other parties on the same network
10. Don't forget to log out after completing transactions on internet banking
11. If you change cellphones, make sure that all data has been deleted to avoid misuse by other parties who use the cellphone
Rekening Langsung Ludes, Kenali Modus Baru Maling M-Banking
HOLIDAY NEWS - Di zaman yang sudah serba digital, mobile banking atau akrab disebut M-Banking memberikan kemudahan layanan bagi nasabah untuk melakukan transaksi. Namun, di balik kemudahan itu ternyata ada risiko yang patut diwaspadai nasabah agar tidak menjadi korban pembobolan.
Aplikasi M-Banking kerap menjadi sasaran maling untuk mencuri data pribadi, penipuan atau phising. Untuk menghindari hal tersebut, berikut merupakan hal yang bisa dilakukan nasabah pemilik M-banking, dikutip dari laman resmi Otoritas Jasa Keuangan:
1. Tidak memberitahukan kode akses/ nomor pribadi Personal Identification Number (PIN) kepada orang lain
2. Tidak mencatat dan menyimpan kode akses/ nomor pribadi SMS banking di tempat yang mudah diketahui orang lain
3. Periksalah transaksi secara teliti sebelum melakukan konfirmasi atas transaksi tersebut untuk dijalankan
4. Setiap kali melakukan transaksi, tunggulah beberapa saat hingga menerima respon balik atas transaksi tersebut
5. Untuk setiap transaksi, nasabah akan menerima pesan notifikasi atas transaksi berupa SMS atau email yang akan tersimpan di dalam inbox. Periksa secara teliti isi notifikasi tersebut dan segera kontak ke bank apabila ada transaksi yang mencurigakan
6. Jika merasa diketahui oleh orang lain, segera lakukan penggantian PIN
7. Bilamana SIM Card GSM hilang, dicuri, atau dipindahtangankan kepada pihak lain, segera beritahukan ke cabang bank terdekat atau segera melaporkan ke call center bank tersebut
8. Hati-hati dengan aplikasi di internet yang merupakan spam atau malware yang mungkin dapat mencuri data-data pribadi dan menyalahgunakannya di kemudian hari
9. Tidak melakukan transaksi internet di tempat umum seperti warnet, WIFI gratis, karena data-data kita berpotensi dicuri oleh pihak lain dalam jaringan yang sama
10. Tidak lupa melakukan proses log out setelah selesai melakukan transaksi di internet banking
11. Jika berganti ponsel, pastikan bahwa semua data-data sudah terhapus untuk menghindari penyalahgunaan oleh pihak lain yang menggunakan ponsel tersebut