Why Can't Planes Fly Over the North Pole? Check out 5 reasons

Why Can't Planes Fly Over the North Pole? Check out 5 reasons

Airbus A340 Hi Fly aircraft lands in Antarctica. (Photo: PR/Daily Mail)

WHY can't planes fly over the North Pole? This question may have crossed your mind, considering that airplanes are a mode of transportation that can fly anywhere. 

Even though planes can fly anywhere, in fact there are a number of places that apply limited rules for planes to fly. One of them is the North Pole. 
So, why can't planes fly over the North Pole? 
According to the Executive Flyers page, it's not that planes can't fly over the North Pole, but the chances are very difficult. 

Here are some reasons why it's difficult for airplanes to cross the North Pole. 
Extreme temperature
The North Pole has very extreme temperatures. Even the temperature can form ice inside the wings of the plane and affect the air inside. So that the potential for aerodynamic disturbances is very likely to occur. 




The North Pole
There are visibility and communication issues
Extreme temperatures at the North Pole can also cause other problems, namely impaired visibility or lack of visibility for pilots and communication with other people via radio. 



The Story of a Beautiful Stewardess Flying in a Haunted Airplane, Makes Goosebumps

As every pilot knows, the ability to maintain visibility and communications is critical to safe flight. 
Losing any of these things is very dangerous. Losing both could be disastrous. 



Illustration of sunshine
Solar radiation

Who would have thought that radiation at the North Pole was two to four times greater than at the equator. Exposure to radiation will also increase at altitude. So the flight crew will most likely experience radiation on every trip to the North Pole. 


Infrastructure problems
The North Pole lacks infrastructure, such as roads, runways and housing. So, it is not possible to land, refuel and carry out repairs at the North Pole. 
Big magnetic field
Apart from extreme temperatures, the North Pole also has a large magnetic field, making it dangerous for passing planes. The reason is, the magnetic field can interfere with flight navigation. 
Even though it's difficult, it doesn't mean it can't be passed. The United States Federal Aviation Administration (FAA) has a number of requirements for aircraft wishing to pass through the North Pole. Like:



Airplanes must carry at least two pieces of anti-cold weather clothing. 
Pilots must have route-specific weather training to ensure they are ready to cross the North Pole. 
The aircraft must be equipped with a radio or other communication device so that it can communicate with the air control tower in all weather. 

Pilots must have an emergency strategy to reroute the aircraft in an emergency. 
These are a number of reasons why planes cannot fly over the North Pole. 


Kenapa Pesawat Tidak Bisa Terbang di Kutub Utara? Simak 5 Alasannya

Pesawat Hi Fly jenis Airbus A340 mendarat di Antartika. (Foto: PR/Daily Mail)

KENAPA pesawat tidak bisa terbang di Kutub Utara? Pertanyaan tersebut mungkin pernah terlintas di benak Anda, mengingat pesawat menjadi salah satu moda transportasi yang bisa terbang di mana saja.

Meski pesawat bisa terbang di mana saja, nyatanya ada sejumlah tempat yang menerapkan aturan terbatas untuk dilintasi pesawat. Salah satunya adalah Kutub Utara.
Lantas, kenapa pesawat tidak bisa terbang di Kutub Utara?
Melansir dari laman Executive Flyers, pesawat bukannya tidak bisa terbang di atas Kutub Utara, namun kemungkinannya sangat sulit.

Berikut beberapa alasan kenapa pesawat terbang sulit melintasi Kutub Utara.

Suhu ekstrem
Kutub Utara memiliki suhu yang sangat ekstrem. Bahkan suhunya bisa membentuk es di dalam sayap pesawat dan mempengaruhi udara di dalamnya. Sehingga potensi terkena gangguan aerodinamis sangat mungkin terjadi.
 
Kutub utara
Adanya masalah visibilitas dan komunikasi
Suhu yang ekstrim di Kutub Utara juga bisa menimbulkan masalah lain, yakni gangguan visibilitas atau jarang pandang dari pilot dan komunikasi dengan orang lain melalui radio.

Kisah Pramugari Cantik Terbang dengan Pesawat Berhantu, Bikin Merinding

Seperti yang diketahui oleh setiap pilot, kemampuan menjaga visibilitas dan komunikasi sangat penting untuk penerbangan yang aman.
Kehilangan salah satu dari hal-hal ini sangatlah berbahaya. Kehilangan keduanya bisa menjadi bencana.
 
Ilustrasi sinar matahari Radiasi matahari

Siapa sangka jika radiasi di Kutub Utara dua hingga empat kali lebih besar daripada di ekuator. Paparan radiasi juga akan semakin meningkat di ketinggian. Sehingga para kru pesawat kemungkinan besar bisa mengalami radiasi di setiap perjalannnya ke Kutub Utara.

Masalah infrastruktur
Kutub Utara kekurangan infrastruktur, seperti jalan raya, landasan pacu, dan perumahan. Jadi, tidak mungkin mendarat, mengisi bahan bakar, dan melakukan perbaikan di Kutub Utara.
Medan magnet yang besar
Selain suhu yang ekstrim, Kutub Utara juga menyimpan medan magnet yang besar sehingga berbahaya untuk pesawat yang melintas. Pasalnya, medan magnet tersebut bisa menganggu navigasi penerbangan.
Meski sulit, bukan berarti tidak bisa untuk dilewati. Badan Penerbangan Federal Amerika Serikat (FAA) memiliki sejumlah persyaratan bagi pesawat yang ingin melewati Kutub Utara. Seperti:
 
Pesawat setidaknya harus membawa dua pakaian anti paparan cuaca dingin. Pilot harus memiliki pelatihan cuaca khusus rute untuk memastikan mereka siap melintasi Kutub Utara.
Pesawat harus dilengkapi radio atau alat komunikasi lainnya agar bisa berkomunikasi dengan menara pengendali udara dalam segala cuaca.

Pilot harus memiliki strategi darurat untuk mengalihkan rute pesawat dalam keadaan darurat.
Itulah sejumlah alasan kenapa pesawat tidak bisa terbang di Kutub Utara.

Post a Comment